Recent heeft de politie nieuwe rollentestbanken in gebruik genomen. Waar voorheen alleen scooters en brommers werden getest, zijn nu ook fatbikes en elektrische fietsen aan de beurt. Waarom worden e-bikes getest? En waarop?
Waarop wordt getest?
Allereerst mogen e-bikes trapondersteuning bieden tot en met 25 km/h, wat tevens de legale topsnelheid van een e-bike is. Naast dat de politie op de rolband test of de fiets is opgevoerd of de snelheidsbegrenzer onklaar is gemaakt, wordt er verder gekeken of de fiets een gashendel heeft. E-bikes mogen een gashendel hebben als de snelheid van 6 km/h (zonder te trappen) niet wordt overschreden.
Mocht je e-bike niet door de keuring heen komen, dan staat daar een boete van maar liefst 290 euro tegenover. In het geval van een tweede overtreding word je nogmaals beboet met hetzelfde bedrag. Een derde overtreding kan er zelfs toe leiden dat je elektrische fiets in beslag wordt genomen.
Waarom wordt erop getest?
E-bikes zijn razend populair. Elk jaar stijgt het aantal verkochte e-bikes sterk. Een van de redenen voor de enorme groei in verkoopcijfers is dat jongeren de voordelen van de elektrische fiets hebben ontdekt, als gezond en milieuvriendelijk alternatief voor brommer en scooter. Voorheen werden elektrische fietsen voornamelijk gebruikt door ouderen die trapondersteuning nodig hadden.
Fatbikes populair (bij de rollerbank)
Vooral onder jongeren valt de kleine elektrische fiets met dikke banden in de smaak. Een fatbike biedt, net als een normale elektrische fiets, trapondersteuning tot 25 km/h. Echter laten veel eigenaren hun fat bike opvoeren. Dit levert drie grote problemen op.
- Ten eerste zorgt opvoeren ervoor dat verzekeringsmaatschappijen je elektrische fiets niet willen verzekeren. Daarbij komt ook nog eens kijken dat je als bestuurder van een opgevoerde e-bike strafrechtelijk vervolgd kan worden wanneer je een ongeluk veroorzaakt. Tevens heb je als bestuurder van een opgevoerde e-bike geen recht op een aansprakelijkheidsverzekering. Dit betekent dat elke vorm van schade, aan zowel materiaal als personen, uit eigen zak betaald moet worden. Tot overmaat van ramp kan opvoeren ervoor zorgen dat je garantie komt te vervallen.
- Ten tweede zorgt de toenemende populariteit van fatbikes ervoor dat ze een makkelijk target zijn voor de politie. Doordat zo veel eigenaren hun fatbike laten opvoeren, is de kans op een opgevoerde fatbike statisch groter dan andere elektrische fietsen.
- Tot slot de veiligheid. Er gebeuren steeds meer (fatale) ongelukken met elektrische fietsen.
Kortom wordt het afgeraden om je e-bike op te voeren. Hierdoor ben je veiliger in het verkeer, zal je geen boete oplopen van 290 euro en kom je eerder in aanmerking voor een fatbike verzekering.
Ongelukken
Zoals bovenstaand beschreven vinden veel jongeren 25 km/h niet voldoende. Zij kiezen er dan voor om hun e-bikes te laten opvoeren of de snelheidsbegrenzer onklaar te maken. Dat is echter illegaal, omdat hogere snelheden tot veel meer ongelukken leiden. Dat blijkt uit onderzoek: in 2022 is er helaas een nieuw record gevestigd voor wat betreft het aantal dodelijke fietsincidenten. De stijging in incidenten hangt deels samen met de verkoop van elektrische fietsen. Nogmaals wordt het dus ten zeerste afgeraden om je elektrische fiets op te voeren.
Veilig op pad met fietsverzekering
Helaas zijn alle vormen van e-bikes ook populair onder dieven. De gemiddelde prijs ligt hoger dan van een fiets zonder accu en de vraag naar de elektrische fietsen is groot. In 2022 werden meer dan 20.000 e-bikes gestolen. Ga met een gerust gevoel de weg op door een e-bike verzekering af te sluiten. Je kunt je e-bike verzekeren tegen een hoop onvoorziene kosten zoals: diefstal, schade, juridische hulp, pechhulp, vergoeding leenfiets en ongevallen.