Aan het begin van deze maand heeft Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat het startschot gegeven voor de nieuwe publiekscampagne “Kort ritje? Da’s zo gefietst”. Met deze campagne wil de overheid mensen aanmoedigen om vaker de fiets te pakken voor korte afstanden. Het initiatief werd gelanceerd bij een fietspad in Maastricht en zal de komende drie jaar zichtbaar zijn op diverse media en in het straatbeeld.
Gezonder leven en meer bewegen
Het bevorderen van een gezondere levensstijl en het stimuleren van meer lichaamsbeweging staat hoog op de agenda van veel mensen, vooral aan het begin van het nieuwe jaar. Met de campagne “Kort ritje? Da’s zo gefietst” wil de overheid hierbij een handje helpen. Staatssecretaris Heijnen benadrukte tijdens de lancering dat het nemen van de fiets voor korte afstanden niet alleen goed is voor de gezondheid, maar ook zorgt voor een frisse neus en een leeg hoofd. Bovendien draagt fietsen bij aan een schonere lucht, zowel letterlijk als figuurlijk.
Nederland als fietsland
Nederland staat bekend als een fietsland bij uitstek. Maar ondanks het feit dat een kwart van alle verplaatsingen in ons land per fiets wordt gedaan, is er nog veel te winnen. Uit gedragsonderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat bijna 7 op de 10 intensieve autogebruikers graag vaker de fiets zouden willen pakken voor korte ritten. Met gerichte communicatie, waarbij de drijfveren van mensen, zoals gezondheid, milieu en kostenbesparing, worden benadrukt, hoopt de campagne het bewustzijn te vergroten en mensen positief te stimuleren om vaker de fiets te gebruiken voor korte afstanden.
Driejarige campagne
De campagne “Kort ritje? Da’s zo gefietst” heeft een looptijd van drie jaar en zal op verschillende mediakanalen te zien zijn. Vanaf vandaag zullen de uitingen van de campagne te vinden zijn op landelijke televisiezenders, op de radio, online en in de buitenruimte. Denk daarbij aan reclame op de achterkant van bussen, reclamezuilen en bushokjes, zowel digitaal als met grote posters. De effectiviteit van de campagne zal jaarlijks worden geëvalueerd door de Rijksoverheid.
Bevorderen van fietsgebruik
Het kabinet heeft als doel om meer mensen te stimuleren de fiets te nemen, vooral voor woon-werkverkeer. Een van de concrete doelstellingen is dat er in 2027 20% meer gefietst wordt dan in 2017. Daarnaast streeft het kabinet ernaar om begin 2025 maar liefst 100.000 meer mensen naar hun werk te laten fietsen dan in 2022. Om dit mogelijk te maken, investeert de overheid samen met provincies en gemeenten om de fietsinfrastructuur te verbeteren.
In oktober vorig jaar kondigde Staatssecretaris Heijnen aan dat er bijna €800 miljoen wordt geïnvesteerd in fietsvoorzieningen. Hierbij kan gedacht worden aan betere fietsenstallingen bij stations, uitbreiding van doorfietsroutes en de aanleg van nieuwe fietsverbindingen om woonwijken beter bereikbaar te maken. Bovendien werkt de overheid samen met provincies en gemeenten aan het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers. Er wordt een meerjarenplan voor fietsveiligheid ontwikkeld en er vinden investeringen plaats door het hele land om drukke locaties en plaatsen waar veel ongevallen gebeuren veiliger te maken. Daarnaast zijn er in meer dan 200 gemeenten programma’s opgezet om oudere fietsers te ondersteunen bij het veilig blijven fietsen op hogere leeftijd.
Overweeg een goede fietsverzekering af te sluiten
Ben je van plan deel te nemen aan de nieuwe campagne, overweeg dan een goede fietsverzekering af te sluiten. Een fietsverzekering biedt bescherming tegen diefstal, schade en andere onvoorziene gebeurtenissen. Voordat je een fietsverzekering afsluit, kan het verstandig zijn verschillende verzekeraars te vergelijken. Zo kun je de juiste dekking en premie vinden die aansluit bij jouw behoeften. Ga naar onze pagina fietsverzekering vergelijken en vergelijk direct alle mogelijkheden. Door je fiets goed te verzekeren, kun je met een gerust hart genieten van je fietsritjes en deelnemen aan de campagne om vaker de fiets te pakken voor korte afstanden.